4 listopada 2014

ŻYCIE DUCHOWE 79/2014 (LATO), Wprowadzenie do fenomenologii- Robert Sokolowski

ŻYCIE DUCHOWE 79/2014 (LATO) 
Letni numer "Życia Duchowego" poświęcony był tematyce snów. Szczególnie spodobał mi się artykuł pod tytułem "Sny w refleksji filozofów" ks. Kazimierza Wolszy. Zainteresowanie akurat tym tekstem nie jest sprawą przypadkową, podobnie jak i nie jest tajemnicą, że studiuję filozofię. Po lekturze tego artykułu zastanawiałam się nawet, całkiem na poważnie, czy tematyką snów nie zająć się w ramach pracy licencjackiej. Ostatecznie, moje poszukiwania zaprowadziły mnie do zupełnie innego tematu, raczej związanego z życiem codziennym niż ze snem.
Niemniej jednak, artykuł ks. Wolszy okazał się dla mnie na tyle porywającym, że zainspirował mnie do sięgnięcia do źródeł. Między innymi do rozprawy "O śnie i czuwaniu" Arystotelesa. Choć artykuł ks. Wolszy jest bardzo krótki, stanowi świetną "zajawkę" do dalszych rozważań filozoficznych. W tekście znajdziemy nie tylko odniesienia do filozofów starożytnych, ale także Freudowską koncepcję i Jungowską teorię marzeń sennych. W słowach podsumowania, ks. Kazimierz Wolsza rozważa poznawczą wartość snów, pozostawiając to pytanie otwartym dla dalszych rozważań.
Choć nieprzypadkowo wybrałam akurat ten tekst, w numerze znajdziemy również artykuły dotyczące snów mistyków, snów biblijnych oraz wiele innych tekstów dotyczących sfery duchowości. Tematyka bardzo ciekawa, naprawdę godna zainteresowania.
 
"Wprowadzenie do fenomenologii" Robert Sokolowski
To kolejna książka z serii bardzo licznych  WAMowskich wprowadzeń filozoficznych. Jak zwykle, bardzo użyteczna z punktu widzenia studenta, dająca pewien ogólny zarys problemów poruszanych w ramach danej tematyki. Jako studentka, mogę tę książkę ocenić jedynie z pewnego formalnego punktu widzenia, absolutnie nie jestem osobą kompetentną, by oceniać treści w książce zawarte. 
Uważam, że atutem tego przewodnika jest bardzo przystępny język, dzięki któremu autor, niezwykle trudne i złożone zagadnienia przedstawia w sposób bardzo zrozumiały. Autor omawia kluczowe dla fenomenologii zjawiska i problemy, czyni to w sposób bardzo systematyczny i uporządkowany. "Wprowadzenie do fenomenologii" to książka, która wnosi coś nowego nie tylko podczas czytania "od deski do deski", ale także jest to lektura, do której warto zaglądać celem sprawdzenia, czy przypominania sobie rozmaitych zagadnień i problemów filozoficznych.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.