6 maja 2015

List o widowiskach - Jean Jacques Rousseau

Kategoria: Filozofia
Moja ocena: 10/10 choć ocenianie dzieł filozoficznych w skali od 1 do 10 jest bardzo śmieszne, bo niby na jakiej podstawie mam to ocenić. "Czy mi się podobało?" to trochę żenujące. ;)
 
Lektura "Listu o widowiskach" była dla mnie czystą przyjemnością. Trudno, aby było inaczej, biorąc pod uwagę fakt, że jak dotąd, Rousseau jest jednym z moich ulubionych myślicieli.

Bardziej niż kwestie czysto polityczne, interesują w mnie, zawarte w jego myśli, kwestie społeczne obejmujące: relacje międzyludzkie, typy alienacji (o których, filozof wprost nie wspomina, choć alienacja jest istotną częścią jego myśli). Od niedawna również interesuje mnie poruszane przez niego zagadnienia dotyczące obu płci.

Od kilku miesięcy zajmuję się dramatem życia społecznego w myśli Rousseau. Jest to obiektem moich badań licencjackich, ale jestem przekonana, że temat ten będzie mi towarzyszył również po obronie licencjatu. Pierwszy raz zainteresowałam się Rousseau 10 lat temu, choć pozostałam wierna swoim zainteresowaniom, moje pierwsze czytanie tekstu źródłowego, miało miejsce 3 lata temu. Pierwszym pismem Rousseau, jakie przeczytałam, była "Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi".

Moim zdaniem, w myśli francuskiego filozofa jest bardzo wiele interesujących, zasługujących na uwagę problemów. Najbardziej interesuje mnie negatywna część jego filozofii, obejmująca krytykę społeczeństwa, teatru, zbytku. Znacznie mniej interesują mnie część pozytywna, w której chce narzucić wszystkim swój punkt widzenia. Moja niechęć do pozytywnych filozofii, dających przepisy postępowania, czy właściwego porządku, wynika raczej z tego, że wątpię w możliwość jakichkolwiek ostatecznych rozwiązań. Prędzej czy później okazują się one utopijne. Jednakże, chyba każdy z nas zakłada jakąś pozytywną filozofię, bo inaczej nic nie można by było głosić, a każda krytyka przypominałaby bezsensowny bełkot. 

W "Liście o widowiskach" Rousseau ustosunkowuje się do pomysłu d'Alamberta, dotyczącego założenia teatru w Genewie. Jean Jacques, jako urodzony genewczyk, sprzeciwia się temu pomysłowi. Krytyka teatru przeprowadzona przez Rousseau ma swoje źródło przede wszystkim w krytyce stanu uspołecznienia. Zdaniem filozofa, stan ten zafałszowuje nasz obraz rzeczywistości. Nie tylko nie pozwala nam jej dojrzeć w pełni, ale również powoduje, że tracimy kontakt z naturą i umiejętność rozpoznawania naszych naturalnych pragnień. Teatr jest widowiskiem typowo społecznym, silnie związanym ze społecznością miejską, w której króluje zbytek, rozwiązłość obyczajów i intrygi. 

Aktor według francuskiego filozofa jest sprzedawczykiem, który poprzez swoją pracę kultywuje występek i oszustwo. Sprzedaje siebie, udając kogoś, kim nie jest. Jest pieniężnie nagradzany za swoją nieautentyczność i fałsz.

Teatr generuje sztuczną sytuację, w której fałszywy, przerysowany obraz rzeczywistości, wywołuje w widzach najprawdziwsze uczucia. Zdaniem Rousseau, w ten sposób teatr zmienia panujące obyczaje, szerzy zepsucie. 

Jestem przekonana, że Jean Jacques energicznie przewraca się w grobie, "widząc", że naszym światem rządzą współcześnie rozmaici aktorzy i celebryci, których kondycja ludzka ma się znacznie gorzej, niż kondycja aktorów mu współczesnych.

W "Liście o widowiskach" Rousseau porusza także zagadnienia dotyczące płci, oraz zagadnienia polityczne. Wszystkie dzieła Rousseau są bardzo przyjemne w lekturze, może za wyjątkiem "Umowy społecznej", która nie jest barwiona literackim językiem. Lektura dzieł Rousseau bywa bardzo zabawna, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że największym czcicielem Rousseau, jest on sam. ;) 

Oczywiście, jego myśl jest znacznie bardziej złożona, niż to, co w tym krótkim tekście udało mi się przedstawić. Zachęcam do zapoznania się z tą myślą i do badania jej.

Rousseau przez niektóre środowiska bywa bardzo negatywnie oceniany. Ale nawet to, może stać się powodem by zainteresować się jego myślą i dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje.

Zachęcam do lektury;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.